tisdag 29 september 2009

Bilen startad! :D

Så nu i helgen fick vi äntligen gjort de sista innan vi kunde starta den. Samtliga 8 tändstift är nu också utbytta, tog lite längre tid än vad vi trodde men det gick problem fritt. Så nu sitter det riktigt fina platina stift med 4 elektroder på plats, high tech grejer.

På med alla kylare och slangar, fyllde på med glykol och vatten.
Satte dit hela luftintaget och alla kontakter till alltihop.
Sen kopplade vi lite snabbt ihop elektroniken i bak (cd-växlaren, gps, radiomodul osv.) innan vi kopplade in batteriet! Började bra med att lampan i bagageluckan lyste, så vi gjorde en sista koll så att allting satt där det skulle och att allt var korrekt inkopplat.

Sen satte vi oss i bilen, vred först på tändningen för att se att all el stämde. Vilket det gjorde, yeay :D så då vred jag om helt, startmotorn gick endast i 3 sekunder innan den vaknade till liv!! Första uppstarten på 4 år! Den jobbade lite med tomgången i ytterligare 3 sekunder innan den gick helt rent. Fläkten gick för fullt så det blåste storm när vi gick ut och kollade (varför?) men den gick ner sig efter en minut ungefär. All el fungerade helt perfekt utom en och annan felkod för belysning, mycket märkligt..:P Rix Fm gick igång direkt och där fanns en viss Anna Anka med i studion, himla roligt. Ljudet i bilen var faktiskt över förväntan efter det jag hade hört, men det är ju trots allt 10st högtalare i den.


Mätarhuset fungerade även det felfritt och helt utan pixelfel vilket är mycket vanligt för modellen. Mätarställning dock står ju på 21 631 mil men den ska korrigeras och ställas in när den sanna mätarställningen enligt LCM (en typ av datorenhet där bland annat mätarställningen lagras) har kontrollerats.

Juste bilen har verkligen rattvärme! Hade hört från vissa som hade knappen för det att det bara var för återcirkulation av luften men inte här inte. Efter knappt 45 sekunder va ratten go' och varm, trevligt nu när vintern är på ingång =)

Vi lät den stå på tomgång ett par minuter, sen började det ryka!
– Hörru, det ryker!
– Om vadå? sa jag samtidigt som jag vred av tändningen.
Lite smått skrämda kunde vi raskt konstatera att röken naturligtvis uppstod efter allt damm vatten osv som låg på grenrören som nu fått upp lite temperatur. Mycket lättade!

Med Martin Stenmarcks 1000 nålar spelandes rensade vi bort allt möjligt skräp skruvar flaskor med olja samt viftade bort dammet på vindrutan innan vi startade bilen igen för att köra ett varv på 200 meter i garaget för att låta växellådan gå runt lite också. Helt silkeslent gick det och den växlade upp till 2an helt omärkbart. Det enda konstiga var en aning av att kopplingen slirade lite av någon anledning. Möjligtvis får vi byta oljan i växellådan med.

Jorå den har flyttat på sig =)

Motorolja är beställt och borde levereras om någon dag så detta ska bytas plus eventuellt, att vi byter oljan i växellådan med. I övrigt så är det nedslipning av huv och front som skall göras samt lackering av detta + backspeglar. Montering av strålkastare i fram samt byte av glas i bak skall också göras. Annars så är det bara byte av den spruckna vindrutan som är kvar, fett skönt! :D

8 kommentarer:

  1. inte annat än att man blir lite avis :)

    SvaraRadera
  2. Du är bäst/den stolta modern :)!

    SvaraRadera
  3. Shit va fet den kommer att bli! Den e ju redan fet men Shiieeet..

    SvaraRadera
  4. Sjukt jävla nice, grattis till starten! Följt detta projektet sedan jag såg din post på autopower. Keep up the good work : )

    SvaraRadera
  5. Tack allihop!
    Kul att så många följer bloggen =)

    SvaraRadera
  6. Rasmus andersson19 april 2010 kl. 12:58

    sjuukt najs gurra ;)

    SvaraRadera