onsdag 2 september 2009

Bil nr 2 // Gustav Busch

Efter önskemål av ett flertal kompisar har jag nu fått till att starta en blogg om det projekt jag har tagit mig an.
Projektet är alltså en Bmw 540iA, årsmodell 1999. Bilen har en 4,4 liters V8 som levererar 286hk och anmärkningsvärda 440Nm, nypris ca 600 000kr.

År 2001 importerades bilen av en viss Uppsala-bo, en företagare i 45 års åldern. Bilen användes fram till 2005 då den avställdes pg.a att egen firma startades och det där krävdes en del pengar.. Surt nog så sparades det även in pengar på försäkring, ÅNGER! Men mannen har nu lämnat det bakomflutna före säjj (pumba).

Infästning till "boardmonitor" och delar av inrdening rycktes ned vid stölden.

Så med 10 000 rullade mil blev bilen bestulen på bra mycket:
• Huv & front
• Xenon belysning
• Stötfångarbalk, frontplåt, bärjärn
• 4 Kylare som bilen har, (ac-kondensator, växelådskylare, servooljekylare samt motorkylare)
• Hela luftintaget med luftmassemätare
• Mätarhuset (kombiinstrument)
• Orginal GPS utrustning med tv och cd-växlare 6st (ca 10 000kr nytt)

För att göra nedmonteringen kvick klipptes alla kablar av utom de till gps'n och alla slangar till kylarna skars av!!


Ett par veckor innan min avfärd till Hawaii fick jag syn på denna pärla i kontorsgaraget på mitt jobb. Letade upp ägaruppgifter och hörde mig för, fick då reda på lite fakta om bilen och frågan om jag var intresserad och om jag hade ett bud, då jag skulle vara bortrest i 3 månader sa jag att ja kanske hör av mig igen när jag kommer hem.

Nu är alltså bilen i mitt ägo efter lite vidare konversationer och förhandlingar.
Upprustningen är nu i full gång och jag har fått tag i det mesta vad gäller delar utom huv, front och komplett gps utrustning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar