söndag 18 oktober 2009

Byte av växellådsolja: Check!

Sådär! Nu är tentan gjord och ja kan fokusera lite på bilen igen. Då vi hade anat en svag tendens till "slipping & loss of drive" när vi gjorde första test rundan i garaget på 200 meter + de faktum att oljan stått still i bilen 4 år bestämde jag mig för att vi gör ett oljebyte i automatlådan.

I måndags försökte vi göra det här bytet av växellådsolja men vi fick bara pallat upp bilen tömt oljan o påbörjat nedtagningen av tråget. Då vi saknade rätt storlek till torxskruvarna (T27) blev de en lite paus.
Så igår Lördags körde vi igång igen, började med en sväng till biltema för rätt storlek. Sen plockade vi ner tråget utan problem.
Oljan var redigt grå men det blir den ju i och med alla partiklar som kommer från kopplingens lameller som badar i den.
Och ner med filtret också som sitter direkt på ventilhuset.
Lite "metallmos" fanns det allt på de 4 magneterna och i botten av tråget men det gör det tydligen redan efter ca 5000mil. Men inga andra större bitar fanns det så lådan verkar vara i riktigt fint skick.
Gjorde rent magneterna och tråget så det såg helt nytt ut samt "limmade" dit den nya trågpackningen med lite av den nya växellådsoljan så den skulle lägga sig rätt vid ditmonteringen.
På med det nya filtret och på plats med tråget igen.
Sen var det dags för den första fyllningen. Med hjälp av en så kallad oljesug/pump tryckte vi i ca 4 liter (Esso Lt 71141) av den enda rätta oljan tills det nådde upp till påfyllningshålet. Satte tillbaka pluggen och startade bilen för att gå igenom växlarna. La lådan i "P" och lät bilen stå på tomgång.
Tillbaks under bilen där vi öppnade pluggen nu igen med motorn på. En digital termometer, med givare på sladd som vi lindade med lite ståltråd för att kunna styra den lite, stoppade vi sedan in genom hålet ner till oljan. Därefter pumpade vi i ytterligare 2 nästan 3 liter för att vara på den säkra sidan. Samtidigt som motorn gick och började värma upp saker och ting, bl.a. avgasröret som man nu befinner sig ganska nära..

Men också oljan i växellådan, i takt med temperaturen stiger oljenivån i lådan.

Strax efter 30° når oljenivån upp till påfyllningshålet igen och oljan börjar sippra ut (längs med tempsladden). Skulle man stänga igen pluggen vid 30° är oljenivån uppe vid max, men ju varmare lådan blir desto mer olja rinner ut och stänger man pluggen vid 50° är man nere på min.nivån. Vid 40° har man den optimala stängningstemperaturen, så när lådan blev så varm tog jag ut sladden och satte tillbaks pluggen igen. Olja, filter bytt och oljenivån korrekt!

Sen tog vi ner bilen från pallbockarna för att köra en till testrunda. Körde ett varv lugnt och försiktigt utan den minsta tendens till slirning (yes!). Körde att par varv till allting funkade perfekt och utan missljud. Helt silkeslena växlingar, fick till och med känt lite på draget i bilen...
Man kan ju säga som så att jag tror jag kommer gilla den här bilen ;)

Så vad har jag kvar nu då?
Ja det är inte mycket inte, huv, front, sidospeglar, spoilerläpp till bagageluckan, och 2 lister till lysena i fram ska jag lämna in till lackering. Rutan har 2 rediga sprickor i sig med så den ska ja få bytt innan det är dags för besiktning. =)

Juste, jag var iväg en sväng till Gävle nu i veckan med och skaffade vinterhjul. Fick inte med detta till bilen då dessa förmodligen hade blivit stulna med enligt den förra ägaren.
Dom var faktiskt trevligare än vad jag trodde först, 17" är dom iaf =) Ska se till så det är en Bmw logga i navet där sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar