söndag 18 april 2010

LED Dimljus

Hejhej, har i dagarna här gjort fixat LED till mina dimljus. Tänkte jag skulle dela med mig lite om hur jag gjorde då jag aldrig sett detta tidigare på någon annan bil.
Fick tag i ett gäng 25cm LED slingor tidigare som jag bara haft liggandes. Har väl funderat lite på hur ja skulle kunna sätta dit dom på något snyggt sätt (typ MB E-klass) men inte kommit på något bra. Men fick till att öppna dimljusen en dag här nu och provade trycka in slingan.
På millimetern passade den helt perfekt och satt hårt helt genom passformen. Provade att sätta slingan med dioderna riktade utåt på ena dimljuset och in i reflektorn på andra för att se vilket som var snyggast. Jag körde på dioder utåt då det andra hållet gjorde att slingans "kretskort" syntes så mycket på något vis.
Då dimljuset är tätat för vatten går det ju inte att bara dra kabeln rakt ut. Smidigt nog är lamphuset ventilerat för att undvika imma, så jag drog helt enkelt kabeln genom ventilations röret som bara var att ploppa loss och sedan lirka kabeln genom. En liten parantes bara om någon annan ger sig på att göra detta, gör så att slingans ändar hamnar så nära detta hål som möjligt, vilket är på ovansidan, dessutom så för att se kabeln om man gör så här måste man typ ligga helt ner på backen..
När allt satt där det skulle duttade jag på lite epoxy för att inget skulle flytta på sig.

Körde med slingorna direkt kopplade till dimljusens kontakter ett tag för att testa lite då med halogen lampan i dimljusen frånkopplad. Den här typen av koppling resulterar då givetvis i felmeddelande och flimmer i ljuset, men som sagt gjorde det som test för att se vad jag tyckte.


Blev enligt mig riktigt schysst så ordentlig kabeldragning gjordes sedan till parkljusen aka. Angels Eyes'en som jag tidigare satt LED i (se inlägg november). Funkade perfekt och felmeddelandet som parkljuset gett (check park lights), då effekten blev så låg från LED lampan, försvann. Sen kopplade jag in halogen lampan med så det vanliga dimljuset fungerar det med.

Exponeringen på denna bild är ju något skev då det var lite mörkt här men man får ändå en ganska bra uppfattning om hur det ser ut, dock inte fullt så starkt. Det lyser upp så mycket/lite att om man kör enligt bild ovan blir det läskigt att köra i 20km/h när det är mörkt ute..
Fick gjort en riktigt ordentlig vårtvätt på bilen in och utvändigt med samt fått dit sommarsulorna.

Har även fixat Hella original bakljus på bilen sen jag upptäckt skillnaden mellan äkta och depos variant jag haft nu under några månader. Den syns när det är mörkt!
M-läpp till till bakluckan har jag också satt dit men ingen bild på det. Näst blir det väl bakstötfångare ala M-Tech, måste bara komma på hur jag skall göra med utblåset, något förslag någon? Kanske även 2cm sänkning (eller 27(!) som en viss Skagan sa..) med M-Tech fjädrar från Sachs...

2 kommentarer:

  1. Tjena

    Trevlig blogg, såg den via autopower, jag bor i Uppsala och har en E39 530 men har aldrig sett din bil, rullar du mkt ?

    Gillar att se andra E39or på gatorna som man ser är väl omhändertagna, din verkar onekligen vara det :)

    SvaraRadera
  2. Hej

    Gillar din 540. Är intresserad av den. Kontakta mig på conair_84@hotmail.com

    Vad vill du ha för den?

    SvaraRadera